
S p e i d l  z o l t á n

„Kié lesz a tudatipar?”
A  n y o m t A t o t t  S A J t ó  é S  A  m A g y A r  
r e n d S z e r v á l t o z á S  1 9 8 9

Noha 1989-ről, mint a rendszerváltozás első évéről beszélünk, tudnunk kell, hogy
ez a drámai változásokat felmutató vagy előkészítő esztendő nem január 1-jén kez-
dődött, s nem is december 31-én zárult le. Szóljunk akár a társadalomról, a gazda-
ságról, a politikáról, vagy dolgozatunk témájáról, a média (esetünkben elsősorban
a nyomtatott sajtó) átalakulásáról, továbbá a „kié lesz a tudatipar?” kérdésre adandó
kizárólagos válaszadás lehetőségéért, sőt jogáért folytatott, máig sem véget ért küz-
delemről. A válasz ugyanis meghatározó fontosságú volt, és az is maradt. Hiszen ez
az „iparág” (a későbbiekben még beszélünk erről), meghatározó szerepet tölt be a
társadalmi, gazdasági, politikai, kulturális változások érvényesülésében, vagy buká-
sában, a politikai hatalom megszerzésében, megtartásában, vagy elveszítésében. A
rendszerváltozás máig sem lezárt történetének évtizedei erről is szólnak. 

„AgyAmBAn KopASz cenzor ül”
Bárány Anzelm szerint: „1989 a csodák éve volt, 1990-ben kiderült, hogy csodák már
nincsenek, a médiahatalom nem vész el, csak átalakul.”1 Ez a tanulmány a média-
hatalomért folytatott küzdelemről, mindenekelőtt a sajtóirányítás, a sajtókínálat,
a szerkesztőségek, az újságírók változásairól – elsősorban a nyomtatott orgánumok-
ról – szól, a terjedelem szabta korlátok között, jobbára csak jelezve azokat a mo-
mentumokat, melyek kifejtése egyenként is önálló tanulmány témája lehet. A
háborúság ugyanis, a médiahatalom átalakulásának első nagy csatája az írott sajtó
privatizációja, átalakítása, új orgánumok megteremtése, és az újságok jelentős és
fontos részének külföldi kézbe való átjátszása körül zajlott. Szintén Bárány Anzelm
fogalmazta meg: „A média fontosságával mindenki tisztában van, legfeljebb a status
quo haszonélvezői a nyilvánosság előtt megpróbálják ezt elbagatellizálni. A tömeg-
kommunikáció szerepe a politikai akaratképzésben mindenhol megnövekedett az el-
múlt évtizedekben. Különösen nagy jelentőségre tett szert a közösséghiányos,
értékválságba került Magyarországon a rendszerváltozás idején.”2 (kiemelés: S. Z.)

A gyökerek tehát mélyen az 1945 utáni magyar történelembe, a Rákosi- és a
Kádár-korszakba nyúlnak,3 melynek végén a médiumok és az újságírók egy része –
mindenekelőtt a Magyar Nemzet, a Magyar Hírlap –, a készülődő változások mellé
állt, és kétségtelen érdemeket szerzett a Kádár-rezsim bukásában, a minden hibá-
jával együtt is joggal demokratikusnak minősíthető Magyarország létrejöttében.
(Mindehhez persze a kétpólusú, hidegháborús világ átalakulása, a Szovjetunió és a
szocialista rendszerek agóniája teremtette meg a kereteket.) A téma részletes fel-
dolgozására ezúttal nincs lehetőség, csupán néhány rövid idézet erejéig térünk csak
ki a történtek lényegére. A citátumok megvilágítják, mi egyebek közt az oka annak,
hogy az ellentétek máig is kibékíthetetlenek. A folyamatról, a sajtó szerepéről Bajomi-
Lázár Péter alább idézendő munkái és Bárány Anzelm már hivatkozott könyve (szá-
mos más szerző mellett) részletesen szólnak. Bárány Anzelm a „Volt egyszer egy

181



sajtószabadság (média és politika 1987–1997)” című tanulmánya4 pedig a változások
egyik legjobb összegzése. 

Bajomi-Lázár Péter így fogalmaz: „A változások különösen a nyolcvanas évek
második felében gyorsultak fel: a magyarországi nyomtatott sajtó kiszabadult a po-
litika fogságából, és saját, gazdasági logikáját kezdte követni. Az elektronikus média
átalakulása azonban késett.”5 Ugyanő így írt egy rövidebb, még az első Orbán-kor-
mányt bíráló tanulmányában: „A lojális és a kritikus koncepció közötti konfliktus
gyökerei a rendszerváltás idejére nyúlnak vissza. 1988 és 1990 között az újságírók
aktív szerepet játszottak az átalakulásban. Leleplező, kritikus írásaikkal hozzájárul-
tak a régi rendszer legitimitásának felbomlásához és a tabuk nélküli közbeszéd meg-
teremtéséhez. Fontos szerepük volt abban, hogy az emberek megtanulják a
demokratikus játékszabályok alkalmazását, és legitimnek fogadják el az új rend-
szert.”6

A szerző mondandója néhány kiegészítést kíván. Ma már kijelenthető, hogy a
sajtó azon része, mely igyekezett kiszabadulni a politika fogságából, nagyon gyorsan,
részben önként, de még inkább gazdasági és politikai nyomásra, valamint a Kádár-
korszak végén kivívott politikacsináló, hatalombefolyásoló pozíciója védelmében, to-
vábbi fenntartására, sőt fokozására törekedve, gyakorta önmagát önként bezárva,
ismét börtönben találta magát, s a régi tabuk helyett újakat plántált az agyába. Az
a bizonyos cenzor, akiről azt mondták (mondtuk), hogy az újságírók fejében lakik
(„Agyamban kopasz cenzor ül” énekelte egykor az Európa Kiadó), máig ott is maradt
jobbára, csak más eszközökkel, máshonnét fizetve, más tartalmakra figyelt, figyel
árgus szemekkel, nyitott fülekkel. 

Ez a helyzet természetesen még mindig jobb, mint amikor egyetlen hatalmas
cenzor, vagyis az egyetlen párt szabta meg a játékszabályokat. Ma ahány tulajdonos,
gazdasági vagy politikai érdekcsoport, annyi „cenzor” igyekszik saját orgánumaiban
saját érdekeit képviselni. Ez akkor is igaz, ha a befolyásolók között hiba lenne mindig
egyenlőségjelet tenni; s tény az is, hogy ezen körülmények között talán több az esély
a valóság kihámozására, mint korábban, habár illúzióink azért nem lehetnek. 

A szabadulás valódi szándéka, ami egyébként igencsak átmeneti volt, a rend-
szerváltozás körül is csupán két napilapnál, Magyar Nemzetnél és a Magyar Hírlap-
nál (és a rendszerváltozás körül újonnan alakult orgánumok egy részénél), valamint
a hetilapok közül például az akkori „ÉS”-nél, valamint egyes folyóiratoknál érhető
tetten; a Népszabadságról és a Népszaváról mindez nem mondható el. S még egy
megjegyzés: a demokrácia sokszor sanyarú mai állapota jórészt a médiának is kö-
szönhető. Ugyanis a sajtó a rendszerváltozás idején nem vette a fáradságot (a jelek
szerint nem is akarta), hogy elmondja: valami új, az állampolgárok elsöprő többsége
számára ismeretlen társadalmi, politikai berendezkedés: a demokrácia, a többpár-
tiság, a valódi parlamentarizmus köszönt ránk; új játékszabályokkal, és elsajátí-
tandó, majdan begyakorlandó ismeretekkel. Ez a sajtó, és a vele szemben erőtlen
politika történelmi vétsége volt. (Joggal írta ifj. Fekete Gyula, mint az MDF ország-
gyűlési képviselője még 1992-ben, hogy a magyarországi átmenet sajátosságai miatt
nem került sor nálunk arra, „ami pl. a volt keletnémet tömegkommunikáció és sajtó
területén. Ott a pártállami propagandában vétkes munkatársakat elbocsátotta az
új szövetségi állam.”7) Mások, a mondottakkal összhangban, viszont eltérően érté-
kelik a folyamat lényegét. Gróh Gáspár úgy látja, hogy miként az 1956-os forradalom

182



legfontosabb előzménye az SZKP XX. kongresszusa volt, úgy a nyolcvanas évek má-
sodik felének moszkvai változásai, a glasznoszty, vagyis a nyilvánosság, nyíltság let-
tek a szocialista országokban, jelesül a Magyarországon is végbement változások
gerjesztői.8

Fontos megemlíteni az 1986. évi II. törvényt, mely a szocialista országok közül
elsőként kísérelte meg a sajtót önállóan szabályozni. Ez a törvény azonban, mint a
nyilvánosság helyzetével foglalkozó MSZMP KB ülés (1989. március 29.) dokumen-
tumainak egyikében olvasható, noha átfogóan szabályozta a sajtó feladatait, min-
denekelőtt a sajtó és az újságírók jogállására összpontosítva, ám paragrafusai „nem
azt a célt szolgálták, hogy a törvény elismerje minden ember jogát a véleménynyilvánítás
szabadságához, és a sajtószabadsághoz”9 (kiemelés: S. Z.)

Gróh Gáspár szerint, a jövőben születő elemzések majd eldöntik, „hogy ez csu-
pán egyes reformista vezetők hátországának, társadalmi támogatottságának kiépí-
tését célozta-e, s ekként a hatalmi elit önátmentő manővereinek egyike volt, vagy
pedig valóban a nyíltság tényleges emberi, társadalmi szükségletének el- és felis-
merésén alapult.”10 A szerző úgy látja, hogy a média, „amely a pártállamban még
annyira sem volt önálló, hogy szolgálója lett volna a hatalomnak (mert csupán az
apparátus egyik alrendszere volt), lázas buzgalommal kezdte teljesíteni a legfrissebb
iniciatívát.” Szerinte hamarosan olyan látszat keletkezett, mintha a politikai rend-
szer határait a sajtó feszegetné, holott „annak akaratát hajtotta végre.”11 Persze az
is igaz, hogy a megingott apparátus és a „régi párttagok ortodoxiájával szemben a
sajtó, ha megfontoltan és óvatosan is, de a reformok mellé állt.”12 Erre lehetőséget
adott a korábbi centralizált rendszer gyors felbomlása, a központi hatalom megrop-
panása. „E folyamat során az egyes ágazatok és azok elemei, élve beavatottságukkal,
az információhoz jutás monopóliumával, eredményes kísérleteket tettek maguk
önjáróvá tételére.”13 Vagyis: a korábbi centrumtól elszakadva, „az egyoldalú függés
helyzetét laza, de eltéphetetlen és kölcsönös informális kapcsolattá alakítsák és így
próbálják megőrizni a korábbi hierarchiában kivívott helyüket.14

A folyamatban a sikert garantálta, hogy a változások megfeleltek az ellenzék tö-
rekvéseinek is. Mert a centralizáció felszámolása, a magánosítás, a nyugati irányulás
erősítése, a külföldi tőke beengedése, „a központi struktúrától való függés leépítése,
az etatista állam gyöngítése fölöttébb vonzó jelszavak voltak. Ráadásul az egykori
vezetőréteg, a »nómenklatúra« önátmentő akciójában felmérhetetlen előnyt jelen-
tett, hogy akciója közös érdeket fejezett ki. A sajtó esetében ez azt jelentette, hogy
az adott struktúra befagyasztásakor számíthatott a társak szolidaritására, arra, hogy
a kölcsönösség elve alapján egymást legitimálhatják… A fordulatot kicsikaró értel-
miség ábrándjaiba nem csekély illúzió vegyült, s csak elkésve érzékelte, hogy a po-
litikai hatalmat föladó »új osztály« a hatalom más ágaiba, formáiba csoportosítja
erőit.”15 Tény – mint Gróh Gáspár is fejtegeti –, a sajtó egyik része az adott helyzet-
ben a még hiányzó, vagy csak alakulgató demokratikus fórumokat is pótolta, s ezzel
szerzett kérész életű megbecsülést magának. De a már felmutatott okok miatt, ez a
megbecsülés hamarosan szertefoszlott, és a sajtó társadalmi elismertsége óriásit zu-
hant.

183



Kié legyen A médiAhAtAlom? 
De milyen is volt a helyzet, amely a rendszerváltozást közvetlenül megelőzte? A
Medvetánc már idézett számában16 „A nyilvánosság állapota – diagnózis” című al-
fejezetben az írás szerzői megállapítják, hogy a hazai nyilvánosság nem tölti be azo-
kat a funkciókat, amelyeket egy modern társadalomban be kellene töltenie. Nem
segíti az „állam és a civil társadalom közötti közvetítés megteremtését, a hatalom
feletti társadalmi ellenőrzés megvalósulását.” Nem segíti elő a reális helyzetértéke-
lést, a kialakult válság összetevőinek feltárását. Nem mutatja meg a válságból kive-
zető utat, „a felelős állampolgári magatartás, a mi-tudat kialakítását… a vezetés
iránti bizalom, a problémák megoldhatóságába vetett hit helyreállítását.” Kifejtik:
a tömegkommunikációs eszközök nem tesznek eleget a felülről lefelé irányuló tá-
jékoztatás kívánalmainak, az információkat szelektálják, késleltetik, az informatív
és a propagandisztikus elemeket összemossák…” az egyes társadalmi csoportok el-
leni hangulatkeltéssel félrevezetik, illúziókba ringatják a közvéleményt… Egészében
véve ezek az eszközök a hatalom gyakorlásának eszközei.”17 (kiemelés: S. Z.) Vagyis:
Bárány Anzelm szóhasználatával, működött a „tudatipar”.18

A médiaháborúk ennek az „iparágnak” a birtoklásáért folytak, s változó inten-
zitással tartanak mindmáig.

A médiaviszonyok rendezésére irányuló első kísérletre 1989-ben, a Nemzeti Ke-
rekasztal tárgyalásain került sor. De mint Elek István írja: a rendszerváltozás „első
jelentős szakaszában a nemzeti kerekasztal tárgyalásain sem találtuk a helyes utat”,
mert már ott is hiányzott a politikai erők közötti „elemi egyetértés” és a legfontosabb
három szereplő közül „már akkor is csak egynek, az MDF-nek, illetve leendő jobbol-
dali szövetségeseinek fűződött érdeke a médiaviszonyok szabályozott átalakításához,
illetve a médiavilág minél korábbi demokratikus ellenőrzés alá vonásához.” Ők
ugyanis, a bomló kádári médiavilágban zömében „politikai versenytársaiknál kin-
tebbről, távolabbi szociokulturális közegből próbáltak betörni az érdekeikkel, prob-
lémáikkal, világlátásukkal. Csak a médiavilág átalakulásának intézményes
kontrolljától remélhették értékeik méltányos érvényesítését, értékrendjük médiabeli
jelenlétének erősödését, kétségtelen hátrányuk csökkentését. Az MSZMP-nek ko-
rántsem volt sürgős a dolog. Még azt gondolhatta, hogy helyzetben van, a status quo
őrzése inkább neki kedvez.” 

Az SZDSZ sürgette a változásokat, de ellentétben az MDF-fel, a médiaviszonyok
spontán megújulásában látta érdekeinek megfelelő szolgálatát. „A médiumok, il-
letve az újságíró-társadalom erősödő tempójú függetlenedése, kiszabadulása a párt-
állami kontroll alól, azaz a status quo spontán, szabályozatlan átalakulása sokkal
több haszonnal jár számára, mint ha a többi politikai szereplővel egyeztetett, ellen-
őrzött folyamat vezet el a választásokhoz.” Úgy vélték – és az idő igazolta is őket –,
ha a kerekasztal részvevői által együttesen létrehozható kontroll már a választások
előtt kiterjedne a médiavilágra is,19 „ez korlátozná a saját értékviláguk térhódítását
e közegben. Holott a legalaposabb okkal ettől remélhették a politikai tőkéjük nö-
vekedését, pártjuk erősödését – vélelmezték éleslátóan.”20

A mindezek következtében a média-albizottság tárgyalásai eredménytelenek
lettek, s az elkövetkező események igazolták az egymással szemben állók „félelmeit
és számításait.” A megegyezés elmaradása azzal járt, hogy az első szabadon válasz-
tott kormány hivatalba lépéséig, tehát csaknem egy éven át, vagy az eredeti, fennálló

184



pártállami helyzet él tovább, vagy minden demokratikus ellenőrzést nélkülöző
spontán változások következnek be, amelyek „a jobb érdekérvényesítő képességű
politikai erőknek, illetve a velük együttműködő médiabeli érdekcsoportoknak ked-
veznek.” A nyilvánosság kérdései az Ellenzéki Kerekasztal szinte minden megbeszé-
lésén szerepeltek. Ennek ellenére a tárgyalások lezárásakor jószerént ott tartottak,
mint a kezdetekkor.21

A médiaháborúnak nevezett folyamat immár több mint két évtizedes históriája
tehát arról szólt (és szól napjainkban is), hogy sikerülhet-e a társadalom meghatá-
rozó részének, a – nevezzük így – „szabadelvű/konzervatív/jobboldali” csoportok-
nak súlyukkal arányban álló médiabefolyást szerezni, egyebek közt a szabad
véleménynyilvánítás, illetve a hiteles információkhoz jutás alkotmányos jogának ma-
radéktalan érvényesüléséért. Rövidebben: a sajtószabadság megvalósulásáért. A sza-
badelvű konzervatív csoportok számos kísérletet tettek a „médiaegyensúly”
létrehozására, vagyis a demokratikus jogokkal való élés széles körűvé tételéért, ám
ezt a sajtószabadság jelszavát (és nem elveit) jól megválasztott, számára politikailag,
társadalmilag, kulturálisan fontos alkalmakkor zászlajára tűző másik fél, mindmáig
minden eszközzel megakadályozni igyekszik. Mert jól tudja: a média sokkalta na-
gyobb hatalom, mint azt sokan állítják. Főleg azért, mert a rendszerváltozást köz-
vetlenül megelőzően kezdődött küzdelem ahhoz a százméteres futóversenyhez
hasonlít, amelyben az egyik versengő féltávnyi hátránnyal indul. 

Röviden térjünk ki a rendszerváltozást közvetlenül megelőző időszak óta vál-
tozó intenzitással, ám folyamatosan tartó harc lényegének összegzésére, melyet
közkeletűen médiaháborúnak nevezünk. Tudjuk, már Napóleon is veszedelmes erő-
nek minősítette a sajtót („Három ellenséges újságtól jobban kell félni, mint ezer
szuronytól.”), s ma már számosan állítják, hogy a média mondhatni negyedik ha-
talmi ággá lépett elő.22 Mások viszont úgy látják, hogy koránt sincs akkora befolyása
a társadalomra, a politikára, mint első pillanatra vélnénk. Az eltérő nézetek, érv-
rendszerek átfogó ismertetésére ebben tanulmányban nincs lehetőség. Ezért csak
röviden vegyük szemügyre az eltérő – és jellemző – vélemények némelyikét. 

David Hemlin, a San Diegó-i egyetem médiaprofesszora, egy 2000. októberben,
Budapesten tartott előadásában például azt fejtegette, hogy korábban maga is haj-
lott a média „mindenhatóságának” elismerésére, ám a vietnámi háború és a sajtó
viszonyának, valamint a Watergate-ügyben a sajtó által játszott szerepnek a vizsgá-
latával arra jutott, hogy a média jelentőségének ilyen értelmezése túlzó. Előadásá-
nak végén pedig így fogalmazott: „A sajtónak fontos szerepe van a mai világban.
Nem igaz azonban, hogy a modern társadalmat a média uralná, hogy a demokráciát
felváltotta a »médiokrácia»…”23

Hemlin Amerikára és a bejáratott nyugati demokráciákra (sem?) érvényesíthető
mondandóját, a hazai (és a térségi posztkommunista) viszonyokról szerzett isme-
reteinkre támaszkodva legalábbis kiegészíthetjük. Mert megalapozott a vélemény:
Magyarországon, ahol a demokrácia, a demokratikus gondolkodás inkább intézmé-
nyeiben, semmint a társadalmi tudat szerves részeként létezett – s jórészt létezik –
a rendszerváltozás óta, ha nem is minősíthetjük „mindenhatónak” a médiát, ám a
birtoklásáért, befolyásolásáért vívott időnként kíméletlen harc arra mutat, hogy
éppen demokratikus létünk csökevényessége miatt, nálunk a felvázoltnál sokkalta
nagyobb befolyással rendelkezett – rendelkezik – a nyomtatott és mindenekelőtt

185



az elektronikus sajtó. Ha nem így volna, mi magyarázná a rendszerváltozás hajnalán
kezdődött, médiaháborúnak nevezett, leginkább a pártok és szellemi holdudvaruk,
továbbá a mögöttük álló (elsősorban nem csak hazai) gazdasági érdekcsoportok által
vezényelt küzdelmet? Egyébként miért lett volna a rendszerváltozás „nulladik” évé-
nek egyik emlékezetes mozzanata 1989. március 15-én, a Magyar Televízió Csengey
Dénes általi, „kézrátétellel” történt, 80-100 ezer tüntető előtti szimbolikus lefogla-
lása? Csupán emlékeztetőül: a 12 pontból álló „Mit kíván a magyar nemzet?” című
követelés-lista, melyet Cserhalmi György olvasott itt fel, 3. pontja így szólt: „Szólás-,
sajtó-, lelkiismereti és oktatási szabadságot. Számolják föl a hírközlés állami monopó-
liumát. Oszlassák föl az Állami Egyházügyi Hivatalt.”24 (kiemelés: S. Z.) Okszerű kér-
dés tehát: Ha valóban nem oly’ nagy a sajtó szerepe, miért történik minden
kormányváltáskor Magyarországon, hogy az új hatalom mindent megtesz média-
befolyásának növeléséért, a régi pedig a már birtokolt pozíciók lehetséges megőr-
zéséért?

Az amerikai professzor 2000. októberi mondandóját – mondhatni megelőle-
gezve – cáfolta a nyolcvanas évek végén a Medvetánc című folyóirat, melyben ezek
olvashatók: „Az államosított közélet kihalásra ítélte az érdekfelismerésre képes és
politikai akaratnyilvánításra hajlandó közembert, a gazdaság totális államosítása
száműzte a gazdaszellemet, a tulajdonosi viselkedést. A szélesebb társadalmi nyil-
vánosság a gazdaság hatékony működésének is nélkülözhetetlen feltétele. Az infor-
mációtermelés olyan iparággá vált, amely alapvetően befolyásolja a gazdaság és a
társadalom minden területének működését. Az információs ipar fejlődése az egyes tár-
sadalmak jövőjének egyik meghatározója.” (kiemelés: S. Z.) Ugyancsak ebben a dol-
gozatban találhatók azon fajsúlyos megállapítások, amelyek igazolták a média
szerepének rendkívüli fontosságát Magyarországon. Az írás megfogalmazza: a nyil-
vánosság „a demokratikusan választott hatalom működésének átláthatóságát je-
lenti… A nyilvánosság demokráciát, demokratikus társadalmi gyakorlatot
feltételez.” Majd: „A tömegkommunikáció működése és a hatalom átláthatósága
egymástól elválaszthatatlanok… A hatalom demokratikus ellenőrzésének informá-
ciószükséglete megköveteli a politikai nyilvánosság sajátos szerkezetváltását, egy-
központúságának felszámolását.” A későbbiekben megállapítja: a nyilvánosság „a
demokratikusan választott hatalom működésének átláthatóságát jelenti… A nyil-
vánosság demokráciát, demokratikus társadalmi gyakorlatot feltételez.” (kiemelés:
S. Z.) S végül: „A tömegkommunikáció működése és a hatalom átláthatósága egy-
mástól elválaszthatatlanok… A hatalom demokratikus ellenőrzésének információ-
szükséglete megköveteli a politikai nyilvánosság sajátos szerkezetváltását,
egyközpontúságának felszámolását.”25

A liberális beállítottságú Bajomi-Lázár Péter szerint: „A »médiaháború« nem
politológiai fogalom, hanem a publicisztikában használatos metafora.” (kiemelés:
S. Z.) A szerző szerint a kilencvenes évek elejének sajtója használta először annak a
konfliktusnak a jelölésére, amely egyfelől az újságíró társadalom egy része, a balol-
dali és a liberális ellenzéki pártok (az MSZP, az SZDSZ és a Fidesz) és Göncz Árpád
köztársasági elnök, másfelől az újságíró-társadalom fennmaradó része, a kormány-
pártok (az MDF, az FKgP és a KDNP) és Antall József miniszterelnök között feszült.
Megfontolandó Vass Csaba megfogalmazása is. Szerinte a „háború” elnevezés he-
lyessége kérdéses, habár: „a média nem egyszerű közvetítő eszköz, hanem fegyver.”26

186



A szerző a továbbiakban úgy véli: „A médiaháború megnevezés… valójában a fegy-
verekért vívott harc megjelölése...”27 (kiemelés: S. Z.) A lényeg tehát megőrizni mindazon
szellemi és materiális pozíciókat, amelyek a rendszerváltozás során erősen vitatható
módon alakultak ki, s hoztak létre egyértelmű szocialista, de főként liberális média -
túlsúlyt. Mi több: őrizni – ha lehet bővíteni – akarják mindazon szerepeket, me-
lyekből, amolyan szelektált ellenzékiséggel, a kormányzókat csak akkor támadják,
ha azok szabadelvű, konzervatív, keresztény, jobboldali színezetűek. Mindig is a –
nevezzük így – „jobboldal” ellenzékei, függetlenül attól, hogy azok kormányon van-
nak-e, vagy sem. (Ne legyünk elfogultak: erre, ha nem is egyenlő mértékben, de a
politika mindkét oldalán mutatkozik hajlandóság.)

Bárány Anzelm kitűnő munkája bevezetőjében idézi Albert Scharf professzort,
a nyugati közszolgálati adók szövetségének elnökét. Scharf a liberalizáció mérlegét
megvonva ezt írta: „»A valóságban azonban a kommunikáció liberalizálódásának
és individualizálódásának ez a csábító kilátásba helyezett folyamata piacgazdasági
kényszerpályák diktatúrájává merevül: annak van értelme, ami üzletet ígér, ami nye-
reséggel kecsegtet, ami profitot hoz. Egy felvilágosult idealizmus pozitív szelekciót
remélt a szabad versenytől, valójában azonban a verseny egyelőre csak a gazdasági-
lag erősebbet segíti sikerhez. Ezen a területen a médiapiac sem kivétel.« Az éles bí-
rálatok mégis a legritkább esetben jártak együtt a médiából való kivonulással. A
humánértelmiség nagyon is tisztában volt azzal, hogy a politika és a gazdaság irá-
nyultságát a szélesebb értelemben vett kultúra adja meg, amelynek fő közvetítője –
médiuma – maga a média. A médiaháború hevességét is éppen ez, vagyis a tét
nagysága magyarázza.”28 (kiemelés: S. Z.)

„... AKi elAdJA SAJtóJát...” – hArc A nyomtAtott orgánumoKért
A magyar újságírók rendszerváltásig egyetlen, 1945-ben létrehozott, s a mindenkori
politikát hűségesen kiszolgáló (talán az 1956-os forradalom és szabadságharc rövid
időszaka volt kivétel) szervezete a Magyar Újságírók Országos Szövetsége, melynek
majd’ minden újságíró a tagja volt, az idők kerekének forgásáról csak lassan vett tu-
domást; a szervezet hivatalos fórumának, a mindmáig létező Magyar Sajtónak 1989-
es évfolyama legalábbis erről tanúskodik. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy
ne indult volna meg erjedés a szervezetben is, s ne lettek volna újságírók, akik ha-
tározottan vettek részt a változások előkészítésében. Hogy volt min változtatni, arra
jó példa a MÚOSZ 1985-ben írt etikai kódex tervezetének egy részlete. Eszerint: „A
Magyar Népköztársaság Alkotmányában rögzített sajtószabadság szellemében leg-
jobb tudásukkal, szocialista elkötelezettségükkel a valósághoz hűen tájékoztatják a
közvéleményt.

Az újságírók tevékenységét a szocialista erkölcs (?!) normái irányítják, s e nor-
mákat kötelezően betartják munkájukban, közéleti szereplésükben, magánéletük-
ben... Az újságíró hivatása gyakorlása során köteles

– információit a szocialista Magyarország iránti elkötelezettséggel beszerezni,
feldolgozni és közzétenni...

– a magyar társadalom szocialista jellegének gyarapításán munkálkodni...”29 És
még egy példa a lehetséges sok közül: „A sajtó központi irányításának igazolását a
nyolcvanas években is még mindig a burzsoá látszatszabadságról szóló régi tételek
jelentették: »A polgári kommunikáció elméletek a tömegtájékoztatás végső célját

187



a zavartalan (szabad, demokratikus) információáramlásban jelölik. A szocialista tö-
megkommunikáció számára ez a cél nyilvánvalóan kevés. A mi tömegkommuniká-
ciónk számára az információáramlás eszközértékű« (Tájékoztatáspolitikai ismeretek
II. 1985:35).”30 Az akkori (csak az akkori?) helyzetre jól illik egy Barry Goldwatertől31

származó idézet, aki egyszer ezt mondta: „Azon tűnődöm, hol lenne ma a keresztény-
ség, ha mai riporterek közül került volna ki Máté, Márk, Lukács és János?”

Különösebb elemzésre, magyarázatra a szövegek nem szorulnak.
Az 1989 januárjában közzétett etikai kódex tervezetben, noha kétségtelen vál-

tozás tapasztalható, ám az akkor még egypárti rendszerhez való hűség változatlanul
döntő kívánalom. Az újságíró ugyanis „...köteles tiszteletben tartani a Magyar Nép-
köztársaság alkotmányos rendjét, nemzeti és nemzetközi érdekeit...”32

Éles vita bontakozott ki a szervezetben a magyar újságírók legrangosabb szak-
mai elismeréséről, a Rózsa Ferenc díjról. Mind többen akadtak, akik szerint a díjat
át kell nevezni, hiszen Rózsa Ferenc illegalitásban végzett munkája – mint mondták
– kiemelkedő, Rózsa Ferenc az antifasiszta harc mártírja, példaértékű kommunista,
ám nem volt újságíró, és csupán az illegális Szabad Nép két számának szerkesztése
fűződik hozzá. A szimbolikus fontosságú nézetkülönbség időnként személyeskedő
szóváltássá fajult.33

Ugyancsak számos konfliktus forrása volt a már hosszabb ideje aktívan működő
Nyilvánosság Klub Egyesület működése is, hiszen az újságíró szövetség „ortodox” tag-
jai gyanakvással vegyes félelemmel tekintettek az egyesületre. Gazsó L. Ferenc, ak-
koriban a Magyar Hírlap munkatársa, az egyesület megfigyelő testületének nevében
egész oldalas cikket írt, melyben egyebek közt ez olvasható: „A jóindulattal féltők-
nek annyit mondhatok: bárcsak ott tarthatnánk, hogy hamarosan nem lesz mit meg-
figyelni, ellenőrizni a honi nyilvánosság állapotán! A sandák – ők azok, akik tavaly
januárban, az egyesület szervezésének kezdetekor rendőrért kiáltottak a székház
Rózsa Ferenc termében –, szóval a sandák még mindig ellen-MÚOSZ-nak állítják
be a Nyilvánosság Klubot. Az egyesület azonban nem valami ellen, hanem a társa-
dalmi nyilvánosság kiteljesedése érdekében alakult. A hangsúlyt ezúttal a társadalmi-
ságra helyezem, melynek része – ha mégoly meghatározó része is – a nyilvánosság.
A Nyilvánosság Klub nyitott. Céljaiban, a tagságát tekintve nem sajtószervezet. Már
csak ezért sem tekinthető ellen-MÚOSZ-nak. Ahogy a MÚOSZ sem ellen-Nyilvá-
nosság Klub”.34 (kiemelések G. L. F.) 

A Magyar Sajtóban Nagy Imre újratemetés után, augusztusban, páros oldalon
(ez azért hangsúlyozandó, mert a fontosnak tartott anyagok helye mindig a páratlan
oldal), a lap alján, minden kommentár nélkül keretben közölték a rehabilitált újság -
írók névsorát. Ezek: „Bohus Mátyás, Deli István Pál, Erdődy János, Fonyó János, Földes
Péter, Futó Dezső, Gál Ferenc, Heresznyei Tibor, Hódy Imre, Jakabfi István, Kelenvári
János, Körössényi János, dr. László István Péter, Lőcsei Pál, dr. Nagyrévi Neppel György
(külföldön él), Obersovszky Gyula, Pális Pál, Pálkövi Gyula, Sándor András, dr. Sándor
István Tamás, Szegedi Miklós, Szolcsányi Ferenc, Tóth Géza, Tóth Kornél, Vásárhelyi
Miklós, Vészi János, Vészi Jánosné Nagy A. Erzsébet, Vincze Lajosné Udvary Gyöngyvér.

Postumus: Folly Gábor, Gáli József, Geleji Dezső, Gimes Miklós, Haraszti Sándor, Keller
Jenő, Kemény András, Király Géza, Losonczi Géza, Saly Géza, Schannen Béla.”35 Legalább
a „Postumus” kategóriában kellett volna az 1956 után kivégzettek neve mellett meg-
jegyezni a halál okát. Ám ez, akkor meghaladta szervezet erkölcsi erejét.

188



Ehhez a névsorhoz jól kapcsolódik Várkonyi Endrének az 1989. október 23-i
számban megjelent „»Csak« a sajtó erkölcsi felelősségéről van szó” című írása, mely-
ben egyebek közt ez olvasható: „Van, aki korábban azzal büszkélkedett – igaz, több-
nyire borközi állapotban –, hogy embert ölt az ÁVH szolgálatában. Ma pedig
cikksorozata és könyve jelenik meg, feltárva az igazságot Nagy Imréről és mártír-
társairól (akiket akkor bűntársaknak írt és mondott.) S ugyancsak tolakszik a nyil-
vánosság első vonalába az a nehéz gyermekkorát hangoztató író-újságíró, aki az
1956 októberének 30. évfordulója alkalmából díjazott sorozattal bizonygatta a meg-
torlók iránti hűségét... A nagy nemzeti megbékélés jegyében azt is el kell felejteni,
hogy ők bezzeg Ponciustól Pilátusig szaladgáltak, ha megjelent valahol olyan újság -
író neve, aki »kompromittálta magát« 1956-ban.”36 A cikk névtelenjei és sokan
mások, még hosszú ideig töltöttek, néha – igaz, fogyó számban – még töltenek is
be szerepet a hazai sajtóban. Egyetlen példa: Kanyó András, aki Pálffy József után
1990 őszéig volt a Magyarország főszerkesztője; a hírszerzőből lett újságíró kitün-
tetést kapott az 56-os forradalom leverésében szerzett érdemeiért és ő készítette az
utolsó Kádár-interjút.37

Albert Camus szerint: „...aki eladja sajtóját, az ezzel eladja a jogát a nemzeti ön-
tudat megteremtésére.” A magyar sajtó rendszerváltozás-kori története, s mindaz,
ami eztán következett, javarészt Camus-t igazolja.

Az írott sajtó változásai közül ezúttal mindenekelőtt a megyei sajtó és a nagy,
országos napilapok sorsával foglalkozunk. Elöljáróban annyit: a rendszerváltozás
körüli években, 1990-hez közeledve fokozódó mértékben jelentek meg új lapok a
standokon. A friss orgánumok egyik része – például a Reform38 – még az MSZMP
illetékeseinek – jelesül Berecz Jánosnak – kezdeményezésére, s áldásával, afféle biz-
tonsági szelepként kezdte meg működését, és hamarosan standokra került a bulvár
igényeket kielégítő Mai Nap is. Mások pedig – például a Szekszárdon megjelenő, de
országosan is terjesztett magát független orgánumként megjelölő Dátum, melynek
főszerkesztője Bába Iván volt –, már az ellenzéki erők kezdeményezése nyomán lát-
tak napvilágot. Létrejöttek 1989-ben a pártorgánumok, valamennyi hetilap (Magyar
Fórum, Beszélő, Magyar Narancs, Kis Újság), melyek példányszámukat tekintve
sosem voltak versenyképesek az akkor már bejáratott heti sajtótermékekkel.39 A mé-
diabirtoklás iránti növekvő igényt jól mutatja, hogy 1989-ben 591 új lap kérte nyil-
vántartásba vételét. Jelentősen gyarapodott a politikai lapok kínálata is; országos
terjesztésű politikai orgánumból 64, vidékiből 164, budapesti kerületi lapból pedig
12 került a standokra.40

Megindult a külföldi tőke beáramlása, a lapok részben-egészben külföldi kézbe
kerülése.41 A legelső és talán legnagyobb vihart az MSZMP jogutód MSZP megyei
napilapjainak privatizálása, átjátszása kavarta. Ezek a lapok akkoriban – és többnyire
azóta is –, szinte egyedüliként uralták a megyei lappiacot (némelyek 60-, 80-, sőt
100 ezer példányban is megjelentek), s összesített példányszámuk erősen megha-
ladta az országos napilapokét. Ráadásul, egy-egy ilyen regionális sajtótermék kisebb
földrajzi területre koncentrálódik, így a helyi orgánum országos lapokénál lénye-
gesen nagyobb sűrűsége, erőteljesebb befolyásolási lehetőséget is jelent. 

Érthető tehát, hogy a már idézett KB-ülés is kiemelten foglalkozott a vidéki
pártsajtóval: 

189



„A párt területi befolyását meghatározó módon erősíthetik megyei lapjai. Ezek
a lapok összességükben a Népszabadságnál nagyobb példányszámban jelennek meg,
jelentős tömegbefolyást biztosítanak az MSZMP-nek.” Ugyanakkor felhívják a fi-
gyelmet arra, hogy az orgánumok a központi orgánumoknál minden szempontból
rosszabb körülmények között dolgoznak. „...A megyékben és a városokban elsősor-
ban a helyi lapot olvassák, ezért fontos, hogy a párt megyei sajtója hitelesen szá-
moljon be politikánk országos folyamatairól, egyszersmind a helyi politikai közélet
igényes közvetítője legyen... 

A megyei pártlapok az országos és a helyi nyilvánosság egyidejű kifejezői. Ennek
a kettősségnek a lap irányítási rendszerében is tükröződnie kell. A munkáltatói jo-
gokat az MSZMP megyei bizottságai gyakorolják. A lapok ily módon a megyei párt-
vezetés fontos politikai eszközei, ugyanakkor az MSZMP megyei orgánumai. A
Központi Bizottság befolyását, a párt megyei sajtójában a kapcsolatok erősítésével,
rendszeres, szervezett tapasztalat- és információcserékkel, politikai tájékoztatással
kell biztosítani.”42

A párt megyei orgánumai privatizációjának lényegét dr. Máthé László akkori
pártpénztárnok fogalmazta meg az eladás alatt álló 11 megyei napilap kapcsán:
„Nem szerettük volna, hogy ha az MSZP megválik lapjaitól, a helyébe odaülne az
MDF vagy az SZDSZ, netán Kisgazdapárt! Furcsa is lett volna, ha eladjuk a lapokat
az MDF-nek.”43 Az MSZP pontosan felismerte, hogy jövőbeni politizálásuk, hata-
lomba való esetleges visszatérésük egyik legfontosabb eszköze a tulajdonukban ma-
radható, vagy ha áttételesen is, de továbbra is befolyásuk alatt állható nyomtatott
és elektronikus médiumok minél nagyobb száma. 

A nyomtatott és az elektronikus médiumok birtoklásáért, a fölöttük való befo-
lyás megszerzéséért folyó harc története szerteágazó, helyenként szövevényes, ezért
nézzük az események sorát időrendben.44

A megyei lapok sorsa állampárti fórumon először 1989. szeptember 23-án merült
fel. Ekkor az MSZMP KB Társadalompolitikai Bizottsága a megyei lapokkal kapcso-
latosan egy jelentésében leszögezte, hogy ezek az orgánumok a párté. Ám szükséges
a lapok és a kiadó kapcsolatának rendezése, felkészülés a versenyhelyzetre, és nincs
ok annak kikötésére, hogy a pártlapoknál csak párttagok dolgozzanak.45 Csupán az
várható el, hogy a munkatársak a lapok által képviselt pártpolitika fő irányát képvi-
seljék. Az első olyan lépésre, amely már a párthoz tartozás direkt formájának fel-
számolására irányult, Fejér megyében került sor, amikor 1989. augusztus elején az
MSZMP megyei pártbizottsága kezdeményezte, hogy a párt mondjon le az 52 ezer
példányban megjelenő Fejér Megyei Hírlap tulajdonjogának közvetlen gyakorlásá-
ról, és az újság baloldali néplapként, a megyei lapkiadó vállalat gondozásában je-
lenjen meg. 

Az ügyben megszólalt a Nyilvánosság Klub is. Szegeden szeptember 30-án szer-
vezésükben a vidéki „függő” és „független” lapok képviselői tartottak találkozót, s a
részvevők nyilatkozatban szögezték le: „Magyarország demokratikus átalakításának
előrehaladásával egyre kérdésesebb a megyei napilapok helyzete. A megyei napila-
pok tájékoztatási monopóliumán alapuló vidéki sajtóstruktúra az állampolgárok
számára – akiknek többsége nem az MSZMP tagja – mára már elfogadhatatlan...”
Ugyancsak elfogadhatatlan, hogy az MSZMP Központi Bizottsága, illetve a megyei
pártvezetők kezüket rátegyék a lapokra, s továbbra is ők nevezhessék ki a főszer-

190



kesztőket. Ezzel ugyanis, a közel 1.3 millió példányban megjelenő húsz napilap szer-
kesztési politikáját irányítanák továbbra is. A nyilatkozat részvevői befejezésként
javasolták, hogy a pártatlan tájékoztatás 1989. augusztus 24-én elfogadott alapelveit,
az MTI, a Magyar Rádió és a Magyar Televízió „mellett érvényesítsék a megyei lapok
is, mint közszolgáltatási intézmények.”46

Az első hírt, amely a megyei lapok életében oly nagy szerepet játszó német Axel
Springer Kiadó magyarországi tevékenységéről szól, 1990. március 31-én közölte a
Magyar Rádió Déli Krónikája. Eszerint a Békés Megyei Népújságot eladták egy nyu-
gati cégnek, és a lapnál dolgozók megkapták a felmondólevelüket. A MÚOSZ állás-
foglalást tett közzé, melyben megfogalmazza, hogy veszélyben van a vidéki
tömegtájékoztatás. A szervezet véleménye szerint a megyei lapok a jövőben nem tar-
tozhatnak egyetlen politikai párthoz sem, a szerkesztőségeknek a hiteles tájékoztatást
kell szolgálniuk. A békési újság vezetői az Axel Springer képviselőivel megállapodtak,
hogy a németek a megyében új lapot kívánnak indítani, s ehhez átveszik az újság
korábbi munkatársait, tehát az új orgánumot a régi, még az MSZMP hozzájárulá-
sával oda került gárda készítené. Az AS vezetői közölték, hogy más lapokkal is ha-
sonló tárgyalások folynak. A cég ügyvezető igazgatója Bayer József kijelentette: Nem
az MSZP-től veszik át az újságokat, hanem mindenütt új lapot indítanak, s ezekben
többségi, esetleg 100 százalékos részesedésre tesznek szert. Fabriczki András, az
MSZP gazdaság hivatalának vezetője elmondta, hogy az egyes megyei kiadókra bíz-
ták, részvénytársasággá, avagy kft.-vé akarnak-e átalakulni, s a párt csak a tárgyalá-
sok utolsó szakaszába szándékozik bekapcsolódni. Azt is közölte: az MSZP tárgyal
az AS Budapesttel, de vannak más érdeklődő cégek is. Azonban Nagy Imre, a KISZ
KB volt titkára, az MSZP elnökségi tagja határozottan cáfolta, hogy az MSZP tíz
megyei napilap eladásáról kezdett volna megbeszéléseket. 

Hiába tagadta azonban Nagy Imre a lapok eladását célzó tárgyalásokat, mert az
Axel Springer Budapest Kft. tovább folytatta akcióját. 1990. április 3-án négy megyei
lapkiadó (Baranya, Tolna, Heves és Nógrád) aláírta a szerződést a német konszern-
nel. Április 4-én már tény volt, hogy négy lap az ASB kezébe ment át, s további tízzel
pedig folytak a tárgyalások. 

Polgár Viktor, Fabriczki András és Nagy Imre, az MSZP szakértői, az esemé-
nyekkel kapcsolatosan úgy érveltek, hogy az októberi kongresszus óta közvetlen
politikai befolyást nem gyakoroltak a 19 reggeli megyei napilapnál47. Igaz, hónapok-
kal korábban már lehetővé tették a lapkiadók vezetőinek, hogy a megjelenés körül-
ményeinek jobbítása érdekében tárgyalásokat folytassanak működő tőke
bevonásáról, de csak tárgyalási és nem önálló döntési joguk volt a kiadóvezetőknek.
Kijelentették: az Axel Springerrel, jelesül Bayer Józseffel nem folytattak megbeszé-
léseket, s nem „üzleteltek”. Elmondták: a bírósághoz fordulás gondolata sem idegen
a párttól, bár ott csak a lapok eszmei értékének visszaperlése és a párt anyagi kárá-
nak megtérítése lehet a tét. Fabriczki András pedig visszautasította azt a vádat, mi-
szerint a lapok sorsa azért alakul úgy, ahogy, mert Bayer József és közte régi
kapcsolatok vannak. 

Április 7-én a Komárom-Esztergom Megyei Dolgozók lapja fogadta el az ASB
ajánlatát. Az új gazda lapja 24 óra címmel jelent meg, de a főszerkesztőt (itt is) a
Kádár-korszakból örökölték át. Akadtak orgánumok (például a Kisalföld, a Kelet-
Magyarország, az Észak-Magyarország, Dél Magyarország), amelyek nem csatlakoz-

191



tak az ASB-hez, de a megyei napilapok jelentős része az Axel Springer tulajdona lett.
A cég 1990 őszéig összesen kilenc megyei napilapot vett birtokba, többnyire új cím-
mel, de lényegében régi gárdával.48

A történet ezzel még nem ért véget, mert a párt birtokában maradt 11 lapra az
MSZP hirdetett pályázatot július 27-én. Ezt megelőzően, a Szocialista Párt elnök-
sége, elidegenítési tilalmat rendelt el a tulajdonában lévő valamennyi megyei kiadó,
illetve megyei napilap átalakulására és értékesítésére. Mint mondták: e lapokat a
nemzet rendelkezésére bocsátják, hogy a jövőben ne lehessenek egyetlen párt pro-
pagandaeszközei sem. Polgár Viktor, a szocialisták szóvivője augusztus 15-én beje-
lentette: mintegy harmincan vásárolták meg a tendercsomagot. Ám, s ez
bonyodalmak, parlamenti vizsgálódások forrása is lett, végül a 11 lapra mindössze
tizenegyen jelentettek be vásárlási szándékot. Ezt a feltűnő tényt az akkor már mű-
ködő, SZDSZ-es javaslatra megalakult, a Debreczeni József országgyűlési képviselő
(MDF) által vezetett sajtóprivatizációs bizottság vizsgálta, ám munkája eredmény-
telennek bizonyult; szeptember közepére a megyei lapok eladása befejeződött, s a
lapokért az MSZP összesen 530 millió forintot kapott. 

Számos, vihart kavart lapprivatizációra került még sor.49

Az első akció a napilapok külföldi kézbe adására, a korábbi tulajdonviszonyok
megváltoztatására, a Magyar Hírlapnál zajlott le, amikor 1989. november 1-jén, a
Robert Maxwell tulajdonában lévő Mirror Group Newspapers a részvénytársaság
alaptőkéje 40 százalékának megszerzésével, beszállt a lap kiadásába. Hatvan száza-
lék továbbra is magyar tulajdonban, a Pallas Lap- és Könyvkiadónál maradt. Az új-
ságot átmenetileg Tábori András addigi főszerkesztő irányította, akinek helyére
1990. január 20-án Németh Pétert, a lap korábbi sportrovat-vezetőjét és párttitkárát
választották a lap munkatársai. 

A hónap végén a Magyar Nemzetnél történt meg az első lépés a változások irá-
nyába. Ekkor ugyanis a lapgazda, a Hazafias Népfront Országos Tanácsa tárgyalt a
lap jövőjéről, s hozzájárult ahhoz, hogy a Magyar Hírlaphoz hasonlóan, a későbbi-
ekben ez az orgánum is külföldi tőke bevonásával, részvénytársaság formájában mű-
ködhessen. Kikötötték azonban, hogy az alapítók a jövőben nem adhatják politikai
pártok, szervezetek kezére a sajtóterméket, és továbbra is garantálni kell az addigi
szellemiséget és függetlenséget. A legelső jelentkező 1990. májusban tűnt fel; a Da-
gens Nyheter című svéd napilap jelezte, hogy szeretné megvásárolni a Nemzet rész-
vényeinek 45 százalékát.

A Népszabadság életének változására az első jel 1990. március közepén jelent
meg, amikor a Magyar Szocialista Párt megalapította a Szabad Sajtó Alapítványt.
Kevéssel később, a lap szerkesztőségének értekezletén Nyers Rezső, az MSZP elnöke
bejelentette: a párt lemond a Népszabadsággal kapcsolatos jogokról, és azokat a
frissen létrejött alapítványra ruházza át. Július 31-én megalakult a Népszabadság
Részvénytársaság. A megállapodás alapján a médiummal kapcsolatos minden jogot
a Népszabadság Rt.-re testálja a Szabad Sajtó Alapítvány, így Magyarország legna-
gyobb napilapja – mint állították –, minden politikai erőtől független magántársa-
ság birtokába került. 

A történet további fejezetei már az első szabad választások utáni, máig terjedő
időszakról szólnak. Ha összegezni akarnánk a változások lényegét, idézzük Czakó
Gábor nyilván sarkított – de lényeglátó – véleményét: „Ha a tradicionális magyar

192



elit értékeit összevetjük az ezredforduló idején reájuk adott korválaszokkal, akkor
erős polarizációt figyelhetünk meg. A szociológiailag vizsgálható szinten két válasz-
csoport és hozzá két elit számolható össze. A szocialista nómenklatúra-elit játszi
könnyedséggel gazdát váltott. Számára – és a körülötte csoportosulók számára – a
hazaszeretet régóta kimenőben van a divatból. Értékrendjükben a szocialista inter-
nacionalizmus helyét a globalizmus foglalta el, a Szovjetunióhoz és a párthoz való
hűséget fölváltotta Amerika majmolása meg a törzsvásárlói és márkaklubtagság. Ez
a jövő útja, vélik, és a magyarok szabadsága fölismerni e történelmi szükségszerű-
séget, különben ők is kimennek a divatból. Komikus példát adnak a gazdaváltásra
a sportújságírók. Annak előtte a szovjet sportéletről lihegtek, közölték még a szovjet
jéglabdabajnokság eredményeit is. A rendszerváltás óta Amerika a szívük csücske,
naprakészen tudósítanak a floridai baseball-bajnokságról”50

JegyzeteK

1 Bárány Anzelm: Média-, nyomda- és könyvszakmai privatizáció (1988–1998) Állami Privatizációs és
Vagyonkezelő Rt. 2000 48. p.

2 Uo.
3 Erről részletesebben ír Hegedűs István http://www.mediakutato.hu/cikk/2001_01_tavasz/

04_sajto_es_iranyitas
4 In: Janus-arcú rendszerváltozás – tanulmányok, összeállította: Schmidt Mária és Tóth Gy. László,

Kairosz Kiadó Budapest, 1998. 446. p. 
5 A magyarországi médiaháború; Új Mandátum Könyvkiadó 2001 42. p.
6 Bajomi-Lázár Péter: A tízéves háború; http://www.kodolanyi.hu/szabadőpart/szam6/komm/ba-

jomi.htm
7 Fekete Gyula: Kié a hatalom két évvel a választások után? Palócföld 1992/4 362. p.
8 Megjegyzendő, hogy az 1986. évi közkeletűen „Sajtótörvény” még nyomokban is alig viselte magán

galsznoszty szellemét. 1986. évi II. törvény a sajtóról. Szövege megtalálható: tp:/www.jogiforum./hu/
torvenytar/20_a+sajt96%C3%B31. A törvény első kritikája a Medvetánc című folyóirat 1987. 2. szá-
mának mellékletében olvasható. 

9 A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának 1989. évi jegyzőkönyvei. Magyar Országos
Levéltár, Budapest 1993, 1. kötet 678. p.

10 Gróh Gáspár: Sajtó – rendszer – váltás In: Magyar Szemle 1999. június 
11 Uo.
12 Uo.
13 Uo.
14 Uo.
15 Uo.
16 Medvetánc 1987/2
17 Medvetánc uo.
18 Bárány Anzelm: Média-, nyomda- és könyvszakmai privatizáció (1988–1998) Állami Privatizációs és

Vagyonkezelő Rt. 2000. 302 p. CD 5. p.
19 A közel kétéves kormánypárt és ellenzéki egyeztetés után 1992. december 30-án a végszavazás előtt

kevéssel az SZDSZ bejelentette, hogy a „médiatörvényt” mégsem fogadja el. Debreczeni József ezt
írta e történetről. „Pedig a tervezetről így nyilatkozott a Magyar Narancsban a szabad demokratákkal
szorosan együttműködő fideszes Molnár Péter…: »A javaslat saját ismereteink és több külföldi szak-
értő szerint is messze kiemelkedik… a környező országok megoldásai vagy megoldási javaslatai közül.
Sokkal kisebb teret enged az egyoldalú kormánypárti befolyásnak a „közintézmények” működésében
és a frekvenciák odaítélésében is… Biztosítani akarja a sokszínűséget, az információáramlás szabad-
ságát, a különböző nézetek megjelenési lehetőségét és az adások tartalmában a pártoktól való formai
függetlenséget… Tény, hogy a szövegében ’liberálisabb’ a nyugat-európai megoldásoknál.«” Ezek
után csupán az a kérdés: miért bukott el az ellenzéki ellenálláson a tervezet? Alighanem teljesen

193



igaza lehet Debreczeninek, amikor azt mondja: „Haraszti Miklósnak, az SZDSZ első számú média-
politikusának semmi sem volt elég.” (Debreczeni József: A miniszterelnök; Osiris 1998. 295.p.) E ta-
nulmány szerzőjének – aki akkor országgyűlési képviselő volt az MDF-ben –, szeme előtt ma is ott
lebeg a parlamenti jelenet: Haraszti Miklós valamikor kora este, teljesen váratlanul, bármiféle elő-
zetes jelzés nélkül átjön a kormánypárti oldalra a végszavazás előtt, s közli Kulin Ferenccel, hogy az
ellenzék az előzetes megállapodás ellenére sem fogadja el a törvényt. Így, egy gyors koalíciós frak-
cióülés után úgy határoztunk: a kormánypárti képviselők tartózkodni fognak. Az eset Magyarorszá-
gon biztosan, de lehet, hogy másutt is példátlan: az előterjesztő sem szavazta meg saját javaslatát.
A 122 nem mellett 170 kormánypárti tartózkodó voks jelent meg az eredményt jelző táblán.

20 Elek István: Médiapolitikai dilemmák. Heti Válasz 2004. 12. 23.
21 Az EKA a nyilvánosságról szóló tárgyalásait értékeli Vásárhelyi Mária tanulmánya: A tárgyalások

nyilvánossága és a nyilvánosság tárgyalása In.: A rendszerváltás forgatókönyve Kerekasztal-tárgya-
lások 1989-ben hetedik kötet. Új Mandátum Könyvkiadó Budapest, 2000. 575-592. p.

22 A média hatalmi ág volta korántsem új keletű megállapítás. Csak egyetlen példa erre; Ambrus Zoltán
Irodalom és újságírás című esszéjében, 1906-ban így fogalmazott: „A krajcárért osztogatott betű job-
ban behálózza a világ testét, mint a vasutak. Befolyásra, kényszerítő erőre semmi sem versenyezhet
azzal az úgynevezett közvéleménnyel, amelyet napról napra a hírlapírás röpít szerte. Nincs tényező,
amely meglehetne a sajtó nélkül; és nincs tényező, amely szembe szállhatna vele, ellene törhetne…
Minden erő eltörpül a sajtó… ereje mellett.” In: Esszépanoráma 1900–1944 Szépirodalmi Könyvkiadó
Budapest 1978. 5-6. p. 

23 Élet és Irodalom 2001/32 
24 Magyarország politikai évkönyve. Szerkesztette: Kurtán Sándor, Sándor Péter, Vass László. AULA-

OMIKK 1990 226. p.
25 Javaslat a nyilvánosság és a tömegkommunikáció reformjára. In: Medvetánc 1987/2 melléklet
26 Vass Csaba: A média a rendszerváltásban – A két magyar médiaháború: http://www.kre.hu/

btk//files/vass.csaba.doc
27 Uo. Érdemes megjegyezni: ha a fegyverekért vívott harc fegyveréről beszélünk, igencsak közel va-

gyunk a háborúhoz.
28 Bárány Anzelm, i.m.
29 Magyar Sajtó 1989/1. szám30 
29 idézi: Hegedűs István: Sajtó és irányítás a Kádár-korszak végén
30 Uo.
31 Ismert arizonai szenátor (1909–1998) 
32 Magyar Sajtó 1989/1. szám
33 Magyar Sajtó 1989/3-4. 5. szám
34 Magyar Sajtó 1989/5. szám 
35 Magyar Sajtó 1998/17. szám
36 Magyar Sajtó 1989/21. szám
37 Pálffy József, a Magyarország alapító főszerkesztője 1995. március 31-én a lap akkori főszerkesztőjé-

nek, Speidl Zoltánnak készített feljegyzésében ezt írta: 1989 elején „...főszerkesztőváltás következett
be, ezzel együtt politikai irányváltás is: az MSZMP akkori agit. prop. vezetése egy utolsó kétségbe -
esett akcióval a Magyarországból »harcos bolsevik lapot« akart csinálni. Ez további veszteségeket
okozott mind az olvasók, mind az előfizetők táborában.”

38 A lapnak szánt szerepet jól mutatja az a botrány, mely Reform című hetilap körül alakult ki. Az or-
gánum 1988. reformemberét akarta közvélemény kutatással megnevezni, de a végeredményt durván
meghamisították. A beérkezett 485 szavazatot felszorozták tízzel, s a 4900-nak hazudott szám alap-
ján Grósz Károlyt hozták ki győztesként, holott a legtöbb voksot Pozsgay Imre kapta. A lap hama-
rosan az olvasók megkövetésére kényszerült. 

39 Magyarországon megjelent periodikumok teljes száma 1988-ban 3519, 1989-ben 3652, 1990-ben pedig
3744 volt.

40 Magyarország politikai évkönyve 1990. 403. p.
41 Minderről részletesen ld: Bárány Anzelm: Média-, nyomda- és könyvkiadói privatizáció 3-68. p.
42 A Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottságának 1989. évi jegyzőkönyvei 1. kötet 683. p.
43 Magyar médiahelyzet; szerkesztette Antal Zsolt – Gazsó Tibor Századvég Kiadó 2005, 206.p.
44 A Magyar médiahelyzet a szakirodalomban eddig legteljesebb összeállítást közöl (195-394. p.) a ma-

gyar médiumok 1989-2005. közötti történetének eseményeiről, a médiakontrollért és a médiabefo-
lyásért vívott küzdelem valamennyi említést érdemlő állomásáról. A továbbiakban az itt megjelent

194



dátumokra, és más adatokra támaszkodunk. Lábjegyzetet csak akkor adunk, ha az összeállítás szó
szerint idéz. Az egyéb forrásokat külön lábjegyzetben közöljük. 

45 Ez már régebben sem volt döntő szempont.
46 Magyar Sajtó 1989/21. szám
47 Az egyetlen délutáni vidéki orgánum, a Miskolcon megjelenő Déli Hírlap volt.
48 Az AS tulajdonába került lapok, zárójelben az új cím: Dunántúli Napló (Új Dunántúli Napló), Heves

Megyei Népújság (Heves Megyei Hírlap), Nógrád Megyei Népújság (Nógrád Megyei Hírlap), Somogyi
Néplap (Somogyi Hírlap), Dolgozók Lapja (24 óra) Szolnok Megyei Népújság (Új Szolnok Megyei
Népújság), Petőfi Népe, Békés Megyei Hírlap, Tolnai Népújság.

49 Új lapok alakulásáról, a további privatizációkról, a média – kérdés szempontjából fontos terjesztésről
részletesen szól Bárány Anzelm idézett műve.

50 Czakó Gábor: Az elit és a gondolatrendőrség, http://karahun.hu/az-irott-szo-ereje/czako-gabor-az-
elit-es-a-gondolatrendorseg

195


